torsdag 27 september 2007

John Lennon på tuben




Den är inte tyst på den engelska tuben (ja, jag kan ju inte kalla den för metro). Det är inte för att folk pratar. Men de gamla vagnarna kränger och svänger så att det uppstår ett slags ljud av metall som skrapas mot metall (eller sten). Märk så min förvåning när jag idag, efter att - mycket förutsägbart har besökt Buckingham Palace - går på tuben i St James's Park och hör Beatles-toner. Det var en långhårig och glad man som spelade gitarr och sjöng. Det är den första tube-musikant jag träffat på i London. I Paris var de vanliga. Där fanns till och med de som spelade dockteater. Vi får väl se om sådana finns i London också.

Eftersom min barndomskompis Emma befann sig i London i dag, passade vi på att ses. Vi åt middag i Chinatown!

Inga kommentarer: